Jesteśmy gotowi. Technologia w służbie klienta i doradcy – Krzysztof Jeske, prezes F-Trust SA
Krzysztof, jesteś prezesem spółki F-Trust od jej samego początku. To już 9 lat. Czy to, co się dzieje obecnie, to najtrudniejszy moment waszej działalności?
– Czas mamy bardzo nerwowy. To nie dotyczy tylko spółki F-Trust, ale całego świata i praktycznie wszystkich gałęzi gospodarki. Na rynkach niepewność i zmienność są ogromne. Po długim okresie wzrostów, który trwał nieprzerwanie praktycznie od 10 lat, przyszedł czas dużej korekty. On musiał kiedyś nadejść. Wiemy o tym my, ale przede wszystkim wiedzą o tym nasi Klienci. Mówimy o tym zawsze w naszych materiałach edukacyjnych, podczas spotkań i rozmów z Klientami
Natomiast, wracając do Twojego pytania o to, czy możemy ten moment nazwać najtrudniejszym. Trudno powiedzieć. My jesteśmy przyzwyczajeni do ciągłej zmiany. Niedawno zakończyliśmy wdrażać narzędzia, które pozwalają nam funkcjonować w środowisku dyrektywy MIFiD II. Jeszcze wcześniej dużo trudu włożyliśmy w budowę naszej autorskiej Platformy Funduszy Inwestycyjnych. Teraz przyszedł czas na kolejne, jeszcze większe wyzwanie – właśnie tak traktujemy obecną sytuację. Jednak z dumą mogę powiedzieć, że jesteśmy przygotowani bardzo dobrze.
Jak można być przygotowanym na epidemię, przed którą drży cały świat?
– My także drżymy przed epidemią – to normalne. Natomiast podejmowane przez nas decyzje oraz strategia rozwoju F-Trust, którą obraliśmy, znowu postawiły nas w absolutnej awangardzie naszego rynku. Czujemy się tak mocni z kilku powodów.
Technologia jest zdecydowanie po naszej stronie. Po pierwsze mamy unikatową na naszym rynku Platformę Funduszy, która pozwala dokonywać zleceń Klientom bez konieczności spotykania się z nami, a z drugiej strony pozwala w sposób zdalny prowadzić wszelkie działania naszym doradcom.
Dotychczas tę funkcjonalność traktowaliśmy jako świetne ułatwienie w procesie sprzedaży funduszy przez Internet. Tymczasem okazało się, że w obecnej sytuacji pozwala ono zachować nam ciągłość procesu bez absolutnie żadnych zakłóceń. W ostatnich tygodniach mamy kilkukrotny wzrost liczby zleceń, dokonywanych za pośrednictwem Platformy Funduszy. Wszystko działa doskonale. Szczerze mówiąc nie wyobrażam sobie sytuacji gdybyśmy mieli teraz pracować bez naszej Platformy Funduszy.
Pracujemy w modelu rozproszonym już od początku marca, kiedy postanowiliśmy połowę naszej kadry przenieść na pracę zdalną. To nie był przypadek tylko świadome działanie, mające zapewnić nam ciągłość pracy. Tutaj znów pomogła technologia – między innymi wideokonferencje, które w naszej firmie wykorzystujemy od blisko 2 lat. Komitety analityczne F-Trust są dostępne dla naszej sieci współpracowników z całej Polski. W ostatnim brało udział jednocześnie około 50 osób! Nie ma też żadnego problemu, aby do rozmowy dołączyć pracowników TFI, z którymi współpracujemy. Dzięki temu nasza sieć doradców ma dostęp nie tylko do aktualnych danych naszego działu analitycznego, ale także do oceny rynku w wykonaniu najlepszych zarządzających w kraju.
I na koniec, choć powinienem od tego zacząć – nasi Klienci. Ich wiedza, zrozumienie zasad rządzących rynkiem kapitałowym, potrzeby dywersyfikacji i płynności. A także to co mówimy od lat, czyli że po okresie hossy musi przyjść bessa, a obecna sytuacja, to nie jest powód do panikowania i nerwowych ruchów. Oni to rozumieją i z nami współpracują.
Co dalej?
– Na razie wszyscy dostrzegają tylko chmury, ale jak mówiłem wcześniej, rynek jest nieubłagany – sytuacja się odwróci. To kwestia czasu. Skorzystają na tym ci inwestorzy, którzy nie poddadzą się panice i rozważnie będą zarządzać swoim portfelem. Natomiast wydaje mi się, że rynek dystrybucji funduszy inwestycyjnych już nigdy nie będzie taki sam jak przed epidemią. Wypadnie z niego wiele firm, które nie mają nowoczesnych technologii i bez nich sobie po prostu nie poradzą, bo nie będą potrafiły komunikować się i z rynkiem i z Klientami. My dalej pracujemy nad rozwojem naszej Platformy Funduszy, rozbudową sieci sprzedaży i oddziałów – jak tylko epidemia wygaśnie, planujemy otwierać kolejne biuro w dużej polskiej aglomeracji.
Rozmawiał Piotr Gajdziński
Zobacz także: